Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Rieju MRT (E2) - Trimsetuper (förtändning och triminställningar)

I denna trimguide för Rieju MRT (Euro 2) går vi igenom om ni behöver förändra förtändningen vid trimning upp till 70cc och hur mycket effekt ni uppnår för olika trimsetuper samt inställningar till detta.

 

 

Förtändning

- När är det aktuellt att byta till en trimtändning samt se över förtändningen?

Vanligtvis är tändkurvan på en originaltändning anpassad för originaldelarna varpå det kan vara bra att se över vid trimning. Oftast är det nödvändigt att byta ut tändningen först vid värre trimsetuper när varvtalen går betydligt högre. Hur länge det går att köra på originaltändningen samt utan att ställa om den beror helt på vilken mopedmodell det gäller. En trimtändning tillskillnad från original tänder exempelvis bättre på högre varv som därmed hjälper till att maximera prestandan när originaltändningen börjar avta.

 

När det kommer till Rieju MRT fungerar originaltändningen bra till samtliga trimnivåer nedan och inga justeringar är nödvändiga förutom att byta ut CDI-boxen till en ostrypt för att kunna uppnå de högre varvtalen.

 

Trimnivå 1

- Ostrypt CDI-box (Division)
- Avgassystem (Tecnigas)

Inställningar

Originalförgasare med ett huvudmunstycke på 102.


Effekt

Denna setup ger en effekt på ca 7,7 hk

 

Trimnivå 2

- Ostrypt CDI-box (Division)
- Avgassystem (Tecnigas)
- Sportluftfilter

Inställningar

Originalförgasare med ett huvudmunstycke på 110.


Effekt

Denna setup ger en effekt på ca 8,3 hk

 

Trimnivå 3

- Ostrypt CDI-box (Division)
- Avgassystem (Tecnigas)
- Sportluftfilter
- 70cc cylinder (Airsal)

Inställningar

Originalförgasare med ett huvudmunstycke på 110. Här kan det vara säkrare att gå upp till 112 i storlek även om effekten minskar minimalt för att inte riskera att köra på en för snål bränsleblandning.


Effekt

Denna setup ger en effekt på ca 10,8 hk

 

Slutsats

Det går att köra på originalförgasaren till samtliga tre trimnivåer förutsatt att den bestyckas. Vid uppgradering till en 70cc cylinder går det även bra att byta ut originalförgasaren till en 19 mm samt byta ut originalmembran till ett större, detta ger ett högre massflöde genom motorn som kan påverka effekten.


Trimsetuperna i denna guide är endast några av alla uppsättningar som går att välja mellan. Vid byte till en värre trimcylinder eller effektsystem kommer det givetvis även kunna öka effekten ytterligare. Då gäller inte samma inställningar som de angivna.

 

 

Källa: BOOSTBUSTERS i samarbete med TWOSTROKE

produkter i denna guide