Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Rieju MRT moped reservdelar


Här har vi samlat information om den populära mopedmodellen Rieju MRT.
Twostroke lagerhåller och säljer mängder med reservdelar och trim till Rieju MRT och nedan kan du läsa lite information om några av alla produktkategorier.

 

På startsidan hittar du modellväljaren, där du alltså väljer din årsmodell av Rieju MRT innan du letar efter delar till din moped.
På så sätt filtreras delar som inte passar bort ur shopen. Dock så visas även universella delar som alltså inte är modellanpassade.

 


 

Rieju MRT har tillverkats under många år och har kommit flera olika utföranden.
Bland annat som MRT, MRT Pro, MRT Nightrider, MRT Black Edition osv. Det finns en del skillnader på dessa beroende på årsmodell och utförande. Bland annat levereras vissa modeller med USD-gaffel. Även bromssystem skiljer sig.
Den har även levererats som en SM och en R modell (Motard eller cross).

MRT:n använder Minarellis AM6-motor som är pålitlig och beprövad då denna har använts på mängder av mopedmodeller sedan sent 90-tal.

Rieju MRT har tillverkats sedan 2009 och tillverkas fortfarande 2024. 

Se även guiden nedan gällande vanliga delar vid motorrenovering på AM6:
Delar vid renovering (AM6)

 

Mopedavgassystem


På Rieju MRT, precis som på de flesta 2-taktade mopedmodellerna så brukar man vid trimning byta avgasystemet. Hos oss kan du välja mellan många trimavgassystem som passar till olika setuper.
Vi säljer även system som kan ersätta originalet.

Vi har även många guider gällande mopedavgassystem där många är tillämplningsbara för Rieju MRT:
Guider mopedavgassystem

Från fabrik är avgassystemet strypt, denna strypning är i form av en katalysator som begränsar avgasflödet.

 

Mopedcylinder


Till Rieju MRT finns det många alternativ på både trimcylinder och eftermarknadscylindrar som kan ersätta originalcylindern, allt från 50cc standard/original till 70cc, 80cc, 90cc, 100cc och 110cc trimcylindrar.
Att tänka på vid montering av trimcylinder är att det kräver mer av övrig setup och att korrekt justeringar och inställningar görs.

I länken nedan kan du läsa våra allmäna guider gällande mopedcylinder:
Guider mopedcylinder

Standard/originalcylindrar har oftast 25 mm avgasport, och trimcylindrar har oftast 28/32 mm avgasport.

 

Moped-CDI


Rieju MRT använder CDI och dessa finns i olika varianter beroende på årsmodell. Vi har alternativ för både strypt moped-CDI och ostrypt moped-CDI. 
Även fast det på vissa utföranden kallas för ECU så är det egentligen en CDI, bara att den processar flera funktioner på mopeden och liknar en ECU som annars bara sitter på modeller med insprut.

CDI:er och ECU:er levereras oftast med en varvtalsbegränsning från fabrik. Denna strypning gör alltså att man inte kan varva ut hela vägen och därmed begränsas topphastigheten.

Om du vill läsa om hur en moped-CDI fungerar så kan du göra det via länken nedan:
Så fungerar en moped CDI

Se även denna guide för att avgöra vilken tändning som sitter på din MRT:
Vilken tändning sitter på min AM6?

 

Mopedförgasare


Mopedförgasare kommer i många olika utföranden och man kan använda olika förgasare på de allra flesta mopederna. Det man får kontrollera är att förgasaren har de anslutningar och funktioner man behöver och vill ha när man ska köpa en ny förgasare.

Man måste också se till så att förgasaren blir korrekt inställd och bestyckad när man byter förgasare.

Vi säljer förgasare som kan ersätta en dålig originalförgasare samt trimförgasare.

Se våra allmäna guider gällande mopedförgasare nedan:
Guider mopedförgasare

 

Mopedkåpor


Då Rieju MRT har tillverkats under många år och kommit i olika utföranden där också kåporna är olika så är det viktigt att man väljer rätt modell i shopen.
Sedan kan det vara bra att dubbelkolla fästpunkter så att de matchar med sina gamla kåpor.

År 2022 skedde en stor uppdatering där plastkåpor och hjulbasen uppdaterades. Se guiden nedan för att avgöra om du har en V1 eller V2:
MRT V1 eller V2

Vi säljer många lösa plastkåpor till Rieju MRT men även kompletta kåpkitt.

Både original- och eftermarknadskåpor/stylingkåpor är oftast olackerade och kan därför ha mindre repor och märken från fabrik. 

 

Mopedstyling


Många som kör moped vill gärna sätta sin egen prägel på mopeden och montera olika stylingdelar.
Vi erbjuder ett stort sortiment med mopedstyling som passar Rieju MRT. Många stylingdelar är också universella och inte modellanpassade.

Poplära stylingdelar är till exempel nudebar / styren, höjningssatser, dekaler, stylingnät, kåpor, bensinslangar, mopedhandtag, sadelöverdrag, baklampa och framlampa, LED-blinkers mm.

Nedan har vi några guider om mopedstyling:
Guider mopedstyling

 

Mopedtrim


Till Rieju MRT finns det en uppsjö av mopedtrim.
Vanliga trimdelar att byta ut är cylinder, avgassystem, förgasare, CDI, membran, insug mm.

Vi sätter inte ihop setuper åt våra kunder, men om man undrar om delar man är intresserad av passar bra ihop så är man välkommen att skicka länkar eller artikelnummer till oss via mail så kollar vi på det.

Se våra allmäna guider om mopedtrim:
Guider mopedtrim

 

Mopedmätare


På Rieju MRT kan man montera olika typer av hastighetsmätare. Till exempel så finns det universella mätare från Koso man kan montera. Dessa kräver dock egen inkoppling och att man ordnar med kontakter. De är alltså inte specifikt anpassade till just Rieju MRT. Det man måste tänka på är att MRT inte har ett 12V batteri, så mätaren måste då fungera på modeller utan batteri.

Till flera utföranden av Rieju MRT så har vi även originalmätarna om du bara behöver en ny sådan.

Se våra guider gällande några av de universella mopedmätarna från Koso:
Guider mopedmätare

 

Mopedservice


Precis som alla motordrivna fordon så måste så klart även din Rieju MRT få sig en service emellanåt.

Serviceprotokoll är inget vi har men vi har gjort allmänna guider om service på både scootermopeder och crossmopeder som kan hjälpa dig när du ska serva din moped:
Guider mopedservice