När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Service (crossmoped)
Har det blivit dags att utföra en service på din crossmoped? I denna serviceguide går vi igenom vad ni bör kontrollera och byta ut på din moped. En vanlig service är inte särskilt svårt att utföra själv med lite kunskap och rätt verktyg.
Eftersom detta är en universell guide avsedd för crossmopeder kan servicen skilja sig en del beroende på märke / modell samt serviceintervallerna. Det gäller därför att undersöka vad din moped behöver om ni saknar er manual eller instruktionsbok.
- Batteri
- Bensinfilter
- Bromsar
- Drev
- Däck
- Kedja
- Kylarvätska
- Lampor
- Luftfilter
- Oljefilter
- Tändstift
- Växellådsolja
Batteri
Börja med att se över så samtliga kablar sitter ordentligt på polerna och inga beläggningar har uppstått. Kontrollera sedan med en batteritestare att ditt batteri håller rätt laddning, om inte får ni ladda upp det och se om den behåller den laddningen. Ifall den laddar ur igen är det dags att byta ut batteriet.
Bensinfilter
Det finns olika varianter av bensinfilter och dessa kan ibland vara placerade i tanken på bränslekranen men även på bensinslangarna. Undersök om erat ser fräscht ut eller om det börjar bli dags att byta ut det.
Bromsar
Något av det viktigaste på en moped är bromsarna. Förutom att kika efter uppenbara skador och slitage, kontrollera hur mycket av slitytan som finns kvar på bromsbeläggen. Ifall det är mindre än ca 1,5mm brukar det vara dags att byta. Kika även på bromsvätskan så den håller rätt nivå samt färg, ifall den är väldigt mörk till färgen behöver du spola ur och fylla på med ny. Den bör bytas ut vartannat år för att fungera optimalt.
Kontrollera även så bromsskivan inte slagit sig och blivit vågig, den ska vara rak och inte rostangripen så det påverkar funktionen. Om ni monterar nya bromsbelägg på en dålig bromsskiva kommer den slita ned bromsbeläggen betydligt snabbare.
Se denna universella guide på hur ni byter ut bromsbeläggen (skrivbromsar):
BYTA BELÄGG OCH SMÖRJA BROMSOK
Ifall din moped är äldre och utrustad med trumbroms och du behöver byta bromsbackarna:
Drev
Slitna drev medför ett högt slitage på kedjan och ett dåligt drivpaket kan medföra att ni måste justera kedjespänningen oftare, oljud kan uppkomma vid körning samt orsaka vibrationer. Det är därför viktigt att se över fram- och bakdrev vid en service.
Se skillnaden på ett bra drev samt ett med slitna kuggar nedan.
Läs mer om hur ni byter dreven i denna guide:
Däck
Inspektera mönstret på dina däck, ser de bra ut kan ni kontrollmäta att mönsterdjupet är tilläckligt och inom lagliga nivåer. Kika sedan noga så det inte finns torrspickor, i sådana fall kan det även vara dags att byta.
Kedja
Kedjan bör ni rengöra och smörja in, innan ni gör det måste ni kontrollera att den inte är så pass sliten att den måste bytas ut. Det finns två olika sätt att se om en kedja är utsliten. Hur ni provar detta samt byter kedja på er moped kan ni läsa mer om i denna guide:
Om er kedja är i bra skick och endast behöver underhållas kan ni se här vad ni bör utföra:
Kylarvätska
Börja med att kontrollera så du har rätt mängd i expansionskärlet. På sidan av behållaren brukar det finnas en MIN- och MAX-nivå. Se till att ni alltid kör med glykol, förutom att förhindra förfrysning skyddar den även mot korrosion.
Om ni anser att det är dags att byta ut kylarvätskan kan ni se en guide på hur ni utför detta:
BYTA KYLARVÄTSKA PÅ DERBI SENDA
Lampor
Kika så att alla lampor fram och bak lyser ordentligt samt att blinkers fungerar ordentligt. Ifall dina blinkers inte blinkar eller lyser dåligt kan det bero på blinkersrelät.
Det kan även vara bra att kolla så eventuella indikatorlampor fungerar korrekt.
Luftfilter
Det kan vara bra att byta ut luftfiltret vid en service, om ni inte anses att det behövs kan ni passa på att göra rent det istället (skumgummifilter). Ni kan använda rengöringsmedel, vatten samt avfettning. Om ni även avslutar med att smörja in det med luftfilterolja kommer det ta upp både smuts och dammpartiklar effektivare.
Oljefilter
På en del mopeder beroende på modell kan oljefiltret sitta i oljetanken eller på oljeslangarna. Kontrollera vad din moped är utrustad med och skicket på det filtret.
Tändstift
Det är alltid bra att byta ut tändstiftet vid en service. Även om livslängden är lång kan det vara bra att byta ut det och därmed säkerställa att det är i bra skick. Skruva ut befintliga och kontrollera beteckningen, beställ sedan likadant om det tidigare fungerat bra till er moped.
Läs mer om tändstift och vad som skiljer dem åt här:
Växellådsolja
Ni bör byta ut oljan i växellådan vid varje service, det är både en enkel och billig åtgärd. Genom att alltid köra på en bra växellådsolja förhindrar ni både problem och förlänger växellådans livslängd.
Se hur ni byter ut växellådsoljan i denna guide:
BYTA OLJA I VÄXELLÅDAN (AM6)