När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Service (scooter)
Har det blivit dags att utföra en service på din scooter? I denna serviceguide går vi igenom vad ni bör kontrollera och byta ut på din moped. En vanlig service är inte särskilt svårt att utföra själv med lite kunskap och rätt verktyg.
Eftersom detta är en universell guide avsedd för scootrar på både tvåtakt (2T) och fyrtakt (4T) samt olika märken skiljer sig servicen och intervallerna en del. Det gäller därför att undersöka vad din moped behöver om ni saknar er manual eller instruktionsbok.
- Batteri
- Bensinfilter
- Bromsar
- Drivrem
- Däck
- Kopplingsbackar och kopplingsklocka
- Kylarvätska
- Lampor
- Luftfilter
- Motorolja
- Oljefilter
- Transmissionsolja
- Tändstift
- Variatorvikter och guidebrickor
Batteri
Börja med att se över så samtliga kablar sitter ordentligt på polerna och inga beläggningar har uppstått. Kontrollera sedan med en batteritestare att ditt batteri håller rätt laddning, om inte får ni ladda upp det och se om den behåller den laddningen. Ifall den laddar ur igen är det dags att byta ut batteriet.
Bensinfilter
Det finns olika varianter av bensinfilter och dessa kan ibland vara placerade i tanken på bränslekranen men även på bensinslangarna. Undersök om erat ser fräscht ut eller om det börjar bli dags att byta ut det.
Bromsar
Något av det viktigaste på en moped är bromsarna. Förutom att kika efter uppenbara skador och slitage, kontrollera hur mycket av slitytan som finns kvar på bromsbeläggen. Ifall det är mindre än ca 1,5mm brukar det vara dags att byta. Kika även på bromsvätskan så den håller rätt nivå samt färg, ifall den är väldigt mörk till färgen behöver du spola ur och fylla på med ny. Den bör bytas ut vartannat år för att fungera optimalt.
Kontrollera även så bromsskivan inte slagit sig och blivit vågig, den ska vara rak och inte rostangripen så det påverkar funktionen. Om ni monterar nya bromsbelägg på en dålig bromsskiva kommer den slita ned bromsbeläggen betydligt snabbare.
Se denna universella guide på hur ni byter ut bromsbeläggen (skrivbromsar):
Ifall din moped är utrustad med trumbroms och du behöver byta bromsbackarna:
Drivrem
För att kunna undersöka er drivrem ordentligt börjar ni med att ta bort den. Titta efter delar som lossnat, sprickor, defekter i formen eller lösa trådar. Ifall den är i behov av att bytas ut bör ni först se om den är märkt med ett nummer så ni ersätter den gamla med en likadan. Tänk på att montera tillbaka remmen åt samma håll som tidigare om ni ska köra vidare på den gamla.
När drivremmen väl är av kan du passa på att göra rent skivorna med hjälp av en trasa och diskmedel eller annat rengöringsmedel. Se bild på ett par smutsiga samt rengjorda remskivor.
Läs mer om hur ni monterar och kör in en ny drivrem i denna guide:
Däck
Inspektera mönstret på dina däck, ser de bra ut kan ni kontrollmäta att mönsterdjupet är tilläckligt och inom lagliga nivåer. Kika sedan noga så det inte finns torrspickor, i sådana fall kan det även vara dags att byta.
Kopplingsbackar och kopplingsklocka
Kopplingsbackarna slits på samma sätt som bromsbeläggen och är därför bra att se över emellanåt.
Det man kollar på är om de uppenbart är väldigt nedslitna pga. normalt slitage eller om de är blanka vilket orsakats av att de slirar. När det slirar så tar även kopplingsklockan stryk och kan bli blanksliten och vid överhettning så kan metallen ändra färg och få en blåaktig ton. Om kopplingen slirar så märks det oftast då mopeden får ojämn gång och kan vara ryckig vid gaspådrag.
Kopplingsbackarna ska ha en matt, något strukturerad yta och ha en jämn slityta. Är de blanka, ojämna eller bara nedslitna så bör dessa bytas ut.
Kopplingsklockan kan till en viss grad "ruggas upp" med slippapper om den blivit blank för att återställa maximal friktion mot backarna.
Kylarvätska
Börja med att kontrollera så du har rätt mängd i expansionskärlet. På sidan av behållaren brukar det finnas en MIN- och MAX-nivå. Se till att ni alltid kör med glykol, förutom att förhindra förfrysning skyddar den även mot korrosion.
Om ni anser att det är dags att byta ut kylarvätskan kan ni se en guide på hur ni utför detta:
BYTA KYLARVÄTSKA PÅ YAMAHA AEROX
Lampor
Kika så att alla lampor fram och bak lyser ordentligt samt att blinkers fungerar ordentligt. Ifall dina blinkers inte blinkar eller lyser dåligt kan det bero på blinkersrelät.
Det kan även vara bra att kolla så eventuella indikatorlampor fungerar korrekt.
Luftfilter
Det kan vara bra att byta ut luftfiltret vid en service, om ni inte anses att det behövs kan ni passa på att göra rent det istället (skumgummifilter). Ni kan använda rengöringsmedel, vatten samt avfettning. Om ni även avslutar med att smörja in det med luftfilterolja kommer det ta upp både smuts och dammpartiklar effektivare.
Motorolja
På fyrtaktsmopeder är det viktigt att även byta ut motoroljan. Detta är något ni bör utföra varje service. Vilken olja ni bör använda till er moped står i servicemanualen. Ifall ni saknar denna kan ni antingen kontakta tillverkaren till er moped eller leta fram infon på internet.
Guide på när motoroljan byts ut på en fyrtaktare (4T):
Oljefilter
En del mopeder beroende på modell och om den är två- eller fyrtaktad kan vara utrustade med oljefilter / oljesil som kan vara bra att byta ut. Kontrollera vad din moped har och skicket på det filtret.
Transmissionsolja
Transmissionsoljan eller växellådsoljan är normalt inget som måste bytas ut vid varje service. Hur ofta ni måste byta denna beror dels på hur hårt ni kör men även vad ni har för moped. Det finns olika rekommendationer i servicemanualen beroende på tillverkare.
Nedan finner ni en allmän guide på hur man byter ut oljan i transmissionen.
BYTA OLJA I TRANSMISSIONEN (SCOOTER)
Tändstift
Det är alltid bra att byta ut tändstiftet vid en service. Även om livslängden är lång kan det vara bra att byta ut det och därmed säkerställa att det är i bra skick. Skruva ut befintliga och kontrollera beteckningen, beställ sedan likadant om det tidigare fungerat bra till er moped.
Läs mer om tändstift och vad som skiljer dem åt här:
HITTA RÄTT TÄNDSTIFT TILL DIN MOPED
Variatorvikter
Så länge variatorn ser bra ut går ni vidare med att plocka ut variatorvikterna och kontrollerar att dessa är runda och i bra skick, ifall de är kantiga eller slitna byter ni ut dem. Se skillnaden på nya runda vikter och ett par slitna:
Även guidebrickorna som sitter på locket till vikterna bör ses över och bytas vid behov.
I denna guide nedan kan ni se hur ni enklast byter ut variatorvikterna.