När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Tänka på vid köp av begagnad moped
Är det dags att köpa en begagnad moped? Utan några kunskaper kan det vara svårt att veta vad man bör kontrollera och undersöka. Har man otur kan det bli en dyrbar historia om man köper en som är i sämre skick än förväntat.
Vi kommer i denna guide ge er information om hur ni bör gå tillväga när ni köper en moped för att lyckas så bra som möjligt med ditt köp.
- Allmän information
- Kontrollpunkter (generell)
- 1. Miltalet och ålder
- 2. Tändningslåset
- 3. Elsystemet
- 4. Bromsarna
- 5. Ramen
- 6. Stötdämparna
- 7. Motorn
- 8. Däck och fälg
- 9. Provkörning - Kontrollpunkter (crossmoped)
- Kontrollpunkter (scooter)
- Klass 1
- Klass 2
Allmän information
Det finns ett par gemensamma samt olika saker att gå igenom om ni köper en scooter eller växelmoped. Detta kan ni läsa mer om längre ned beroende på vad ni valt att köpa. Även vad för papper ni måste dubbelkolla med hänsyn på vilken klass det är på mopeden.
Innan ni börjar gå igenom mopeden finns det ett par frågor som är bra att känna till redan innan.
- Är mopeden helt original eller delar blivit utbytta och i sådana fall vad? Ifall ni köper en trimmad moped måste ni vara beredda på att den har blivit utsatt för högre påfrestningar och därmed slitits mer jämfört med en som är original. Ni får även ta i beaktning att många återställer trimmade mopeder till standard / original inför en försäljning.
- Vad för service har mopeden genomgått? Ifall ägaren har gjort det själv eller lämnat in den, finns det kvittot på detta?
- Har mopeden varit utsatt för tidigare olycka eller blivit skadad på något vis?
- Hur många ägare har mopeden haft tidigare? Ifall den bytt ägare många gånger på kort tid kan det vara en varningsflagga på att något inte stämmer riktigt.
- Glöm inte att pruta, hittar ni fel har ni dessutom något konkret som ni kommer behöva lägga ut pengar på för att åtgärda.
Kontrollpunkter (generell)
1. Miltalet och ålder
Som vanligt påverkar åldern hela fordonet, desto äldre den är ju högre risk att delar som inte blivit utbytta kommer gå sönder. Oavsett hur långt den gått finns det delar som blir sämre med tiden, exempelvis packningar och bussningar som kan torka och spricka. Det är därför bra att både ta miltalet och årsmodellen i beaktning vid valet av en moped.
Antalet mil är alltid betydelsefullt, en moped har vanligtvis utstått mer slitage jämfört med en som rullat betydligt kortare. Därför är det viktigt att kontrollera skicket i övrigt, en moped som gått väldigt långt men blivit lugnt körd samt omhändertagen kan vara i bättre skick än en som rullat mindre men utstått hårdare påfrestningar där ägaren inte heller tagit hand om den ordentligt.
2. Tändningslåset
Det första ni bör kontrollera är att tändningslåset ser intakt ut och inte blivit utsatt för stöldförsök. Sedan kan ni vrida styret och lägga i styrlåset och se att den fungerar ordentligt. De allra flesta nyare mopeder är utrustade med ett sådant lås.
3. Elsystemet
För att sedan prova så elen och därmed alla lampor fungerar måste ni vrida på tändningen. På en del mopeder kan det kräva att ni måste starta mopeden så den får ström. Kontrollera sedan att alla blinkers, halv- och helljus samt baklampan lyser ordentligt. Om mopeden är utrustad med elstart testar ni även den.
4. Bromsarna
Börja med att se över hur bromsskivorna ser ut förutsatt att den inte är utrustad med trumbroms, en del kan även ha båda alternativen. Skivorna ska inte vara repiga eller rostangipna. Försök sedan att se hur mycket det finns kvar av bromsbeläggen. Så länge allt ser bra ut kan ni prova både fram- och bakbromsen, nyper båda ordentligt?
5. Ramen
Kika på ramen att den dels ser rak ut men även så den inte är rostig eller skadad. Ifall den blivit lagad eller omlackerad bör ni ta reda på orsaken till detta. Ibland lackerar man om en ram för att höja utseendet men det kan även innebära tidigare skada, rost eller att det inte är originalramen.
6. Stötdämparna
Det första ni kan kolla efter är om det finns något tydligt läckage. En oljefylld framgaffel kommer ständigt smörjas men det ska inte rinna om den. När ni sedan sätter er på mopeden och även provkör den kan ni känna så dämpningen inte slår igenom direkt eller känns svampig. I sådana fall kan den vara slut och vara i behov av att bytas ut.
7. Motorn
Gör en okulär besiktning på motorn, kylare och förgasare så allt ser ut att vara i bra skick och att inga läckage finns längs med dessa delar. Passa även på att kolla efter sprickor och eventuella lagningar på slangar, gummidetaljer och plastdetaljer.
8. Däck och fälg
Hur ser däcken ut? Finns det mycket mönster kvar eller är de nedslitna? Ser ni några torrsprickor? Det finns inga reglar gällande mönsterdjupet för mopeder men som alla fordon med däck så påverkar det körförmågan, speciellt när det kommer till vått underlag.
Kika sedan om fälgarna har några tydliga skador i form av bucklor eller sprickor. Ifall dessa är skeva märker ni det tydligare när ni väl provkör mopeden.
9. Provkörning
Många fel och även dolda är enklare att upptäcka när man väl provkör mopeden. Startar mopeden lätt eller krävs det många försök? En trögstartad moped behöver inte betyda några större problem men det är alltid bra om den går igång relativt omgående.
Med motorn väl igång, låter allt som det ska eller finns det några missljud? Ligger den på jämn och fin tomgång eller verkar varvtalet variera? Varvar den upp bra för att sedan gå ned till normal tomgång direkt? Hackar den när ni åker iväg? När ni väl är ute och kör kan ni prova bromsarna igen att dom verkligen tar ordentligt med lite fart också. Gasa sedan upp till maxfart och se vilket hastighet den uppnår. Ifall den är helt original och aldrig varit trimmad ska den inte gå snabbare än maximalt 50-55 km/h, i annat fall bör ni bli skeptiska.
Kontrollpunkter (crossmoped)
Drivpaketet
Hur ser dreven och kedjan ut? Är kuggarna på fram- och bakdrevet fina eller är de slitna och spetsiga?
Ser kedjan ren och inoljad ut eller finns tecken på rost? Sitter den relativt tight eller är den slapp och hängig? En förslappad kedja brukar innebära att den har tappat sin elasticitet och bör bytas ut mot en ny.
Koppling och växellåda
Står mopeden still när ni frikopplar och lägger i en växel eller verkar det som att den vill börja driva framåt? Ökar varvtalen när ni kör men inte farten? Det kan i sådana fall innebär att kopplingen är slut och måste bytas. Får ni i samtliga växlar när ni provkör? Hoppar några växlar ur? Får ni i neutralväxeln? Problem med växlar kan betyda strul med växellådan.
Kontrollpunkter (scooter)
Hur accelerar scootern när ni försöker köra iväg, verkar den seg och kräver väldigt höga varvtal? Tappar ni rejält med kraft i uppförsbackar? Ifall ni inte uppnår någon högre topphastighet men den varvar mycket kan detta vara tecken på att den slirar.
Klass 1
En moped klass 1 även kallad EU-moped har både registreringsnummer och ramnummer. Kontrollera att ramnumret stämmer med det som står på registreringsbeviset för att konstatera att mopeden tillhör rätt ägare. Om ni vill veta om mopeden har varit med om tidigare stöld eller dylikt kan ni alltid ringa polisen och fråga om detta genom att ange registreringsnumret.
Klass 2
När det kommer till klass 2 mopeder finns inget registreringsnummer. Ni måste därför istället se till att den har ett typintyg om den är en svensk godkänd 30-moped. Om det gäller en EU-godkänd 25-moped ska ett CoC-intyg finnas. Jämför sedan så att ramnumret matchar med vad som står angivet i mopedens registreringspapper.