När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Trimma en växelmoped?
Är det dags att trimma din växelmoped? Vi har trim delar till din växelmoped, och här kommer våra bästa tipps:
I denna guide går vi igenom hur du stegvis kan trimma din moped beroende på vilken effekt samt hastighet ni vill uppnå. Det går däremot inte att avgöra några exakta hastigheter beroende på setup eftersom det kan skilja sig mellan modeller och vilken drevning som används.
Vanligtvis är växelmopeder begränsade i tändningen via en CDI eller ECU. I avgassystemet sitter det oftast en strypning i mynningen på kröken, en del krökar har dessutom katalysator samt blindrör / blindtarm som förutom agerar som strypningar även är avsedda för att förbättra avgasvärdena. Det kan även finnas en luftplugg eller strypbricka i förgasaren som begränsar luftflödet.
Dreven är också direkt anknutna till mopedens potentiella toppfart, och i viss utsträckning även accelerationen. En tyngre drevning ger en högre potetntiell topphastighet och en lättare drevning ger i teorin en lägre topphastighet. Detta beror dock på hur mycket effekt som finns och vad som fungerar "bäst" för den effekten som motorn levererar.
Mer om detta kan ni läsa nedan i "Steg 2".
Oavsett hur mycket ni trimmar er moped så måste ni alltid se över förgasarinställningarna vid förändring av motoreffekten så den får mängden bränsle den behöver då den i annat fall kan gå för snålt som därmed riskerar ett haveri. I många fall brukar en större förgasare även vara nödvändigt, förutom mer bränsle ökar det även massflödet genom motorn som har direkt påverkan på effekten.
Ni kan läsa mer om förgasarbestyckning och justering i denna guide:
Förgasare - Justering och inställning
Nedan kan ni läsa mer om de vanligaste stegen vid trimning.
- Steg 1 (avlägsna strypningarna)
- Steg 2 (effektrör, större förgasare och racingmembran)
- Steg 3 (trimcylinder)
Allmänna rekommendationer på förgasarstorlek:
- 50cc standardcylinder: 14-17,5 mm (17,5 mm originalförgasare är ofta strypta)
- 50cc sport/racingcylinder: 17,5-19 mm
- 70cc "plus" cylinder (Uppborrad 50cc cylinder): 17,5-19 mm
- 70cc sport/racingcylinder: 19-21 mm
- 70cc High-End/80cc +: 21 mm ->
Observera att detta är allmänna rekommendationer och att vissa cylindrar kan kräva en annan storlek än ovan exempel!
Steg 1
Vid trimning brukar det första och enklaste vara att ta bort alla originalstrypningar som begränsar effekten. Se därför över och ta bort alla angivna strypningar ovan och kontrollera om det kan finnas fler på er modell, testa sedan hur er moped går efter det. Många brukar köpa ett trimavgassystem ifall original sitter på mopeden för att undvika att förstöra det men även så det finns kvar om man ska återställa mopeden vid ett senare tillfälle. Originalrören om det ens är möjligt att köpa nytt brukar dessutom vara väldigt dyra i inköp.
Mer info om strypningar kan ni läsa i denna avstrypningsguide:
Avstrypningsguide (crossmoped)
Steg 2
Det vanligaste vid trimning är att köpa ett effektrör, uppgradera till en större förgasare samt byta ut dreven. Med en tyngre drevning flyttar man alla växlar "uppåt" vilket betyder att varje växel kommer ge en högre hastighet än tidigare (på samma varvtal). Tänk dock på att motorn måste ha tillräckligt mycket effekt för att orka dra den tyngre drevningen.
Om man uppgraderar förgasaren kan man även passa på att byta ut membranet till ett anpassat för trimning. Detta förbättrar flödet som in sin tur även kan öka prestandan.
Se dessa guider nedan gällande membranbyte samt hastighet med olika drev:
Räkna ut hastighet med nya drev
Varför byta reeds och membran?
Steg 3
Ifall ni känner att er nuvarande trimsetup inte ger tillräckligt mycket effekt eller att hastigheten inte är tillräckligt hög kan det vara dags att uppgradera till en trimcylinder. Förutom större kubik finns det även olika varianter att välja mellan som exempelvis sport och racing men även materialen gjutjärn och aluminium. Vilken ni bör välja beror dels på hur mycket mer effekt ni är ute efter och hur ni kommer att använda mopeden.
Aluminium eller gjutjärn?
Generellt ger en aluminiumcylinder mer effekt jämfört med en likvärdig gjutjärnscylinder. Fördelen med gjutjärn är att det brukar vara det billigare alternativet samt att den i regel är mer slittålig och passar därför bra för vanlig alldaglig åkning.
Sport eller racing?
I kort leverar en racingcylinder en högre effekt jämfört med en sport om det är två liknande cylindrar. Racingcylindern är oftast annorlundare uppbyggd inuti med sina portar och kanaler som bidrar till denna skillnad.
Kubik?
Innan ni bestämmer er för vilken kubik ni ska köra på kan det vara värt att tänka på ett antal olika saker. Om ni uppgraderar er cylinder är det alltid bra att byta ut vevpartiet till ett anpassat för trimning och de hårdare påfrestningarna detta medför. Det går i många fall att köra på originalvevpartiet men det är alltid en högre risk för haveri med det jämfört med en trimvev.
Exempelbild effektsystem: