När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Värmenyp tvåtaktare
Lite info om värmenyp och varför kolven kan nypa på 2-taktare
- Varför nöp min cylinder?
- Vad innebär det att en motor nyper?
- Vad är ett värmenyp?
- Hur ser man varför det nöp?
- Vad ska jag göra när jag fått ett värmenyp?
En nypt motor känner man lätt igen. Symptomen är klassiska: Du är sugen på att åka och har inte kört på ett par veckor, eller har precis monterat ny kolv/cylinder, så du drar på en fullgasrepa nerför vägen. Allt känns bra, mopeden går starkt, när plötsligt motorn slutar fungera. Den stängs inte bara av, som med dödarknappen eller ett dåligt tändstift - den stannar bara. Ingen rörelse. Motorn bara hulkar och låser sig.
Grattis, din cylinder har precis nypt!
Att kolven låser sig kan förstöra en bra dag, men skyll det inte på mopeden. Alla delarn på en moped svarar bara på vad du gör med dom – Hade inte någon tankat den och kört den längs vägen skulle den aldrig nypt. Något du gjort har resulterat i haveriet och att sparka på mopeden kommer inte hjälpa.
Se det istället som att du nu; som många före dig är en erfarenhet rikare och ta tillfället att lära dig mer om hur du ställer in och tar hand om din moped...
Kan 4-taktare nypa?
Ja, det kan de, men inte lika ofta eller spektakulärt som tvåtaktare. I denna text håller vi oss till tvåtaktare, men samma grundläggande principer gäller för fyrtaktare. Överskottsvärme, dålig smörjning och för mycket luft kommer att påverka vilken motor som helst, men ingen motor reagerar så snabbt som tvåtaktare.
Varför nöp min cylinder?
Det måste du själv svara på - kom ihåg, det var något du gjorde! Vanligaste orsaken till nyp är felaktiga inställningar och/eller dåligt underhåll. Om du t.ex. låter kolvringar slitas ut kommer motorn snart att börja gå så dåligt att ingenting har rätt temperatur längre och det kan bara resultera i ett ras.
På samma sätt, om man aldrig gör rent förgasaren för att rensa ut det som kan ha hamnat i flottörskålen (från körning i lera och vatten eller smuts från bensintanken), kan man lätt täppa till munstycken och annat. Igentäppta munstycken kommer att kunna orsaka ett plötsligt magert tillstånd som nästan alltid slutar med nyp.
Ett annat exempel: Du köper ny moped och kör den hela sommaren. Mot slutet av säsongen verkar den gå lite sämre... inte riktigt dåligt, men den ger bara inte det där sista. Då tänker du att munstyckena behöver justeras, så du magrar ner blandningen lite med mindre munstycken, vilket verkar lösa problemet. Många gör detta, och de gör då ett stort misstag.
I slutet av sommaren börjar det bli svalare utomhus och kall luft är tätare än varm luft, så om dina munstycken ska ändras ska de istället ökas och ge en rikare luft-/bränsleblandning.
Problemet här ligger ofta i att ringarna och cylinderloppet börjar bli lite slitna, men den magra bränslemixen gör att det känns bättre, så allt är bra, eller hur? Fel. Nästa riktigt kalla dag riskerar kolven att nypa rejält.
Nu kommer det fina. Om den inte nyper, kör du den resten av hösten och ställer sedan undan mopeden över vintern. Till våren planerar du att göra på att göra mopeden redo för den nya säsongen, och du bestämmer dig för att montera en ny kolv och ringar. Du monterar ihop allt på en fin vårmorgon och beger dig ut på en åktur och cylindern skär under första halvmilen. Varför? Jo, för att du hade en ny fin kolv med tight tolerans, full kompression och du brydde dig aldrig om att justera tillbaka förgasaren. Det var för magert. Den gick varmt och nöp.
Det finns hundratals sätt att få en moped att nypa. Allt orsakat av någon form av vårdslöshet.
Till exempel:
- För mycket, ingen, eller dålig olja i bränslet. Att hälla ren bensin i tanken är en säker väg till ras. Att använda för lite, för mycket olja, eller skräpolja är lika stor risk.
- För mycket gaspådrag vid fel tidpunkt. Att kallstarta och sen köra fullgas längs favoritvägen är en säker inbjudan till katastrof. Några minuters lugn körning (uppvärmningstid) med varierat gaspådrag innan du kör hårt ökar livslängden för din motor.
- Luftläckage: Skadade insugspackningar, hål i insuget, böjda eller sneda reeds och membran. Trasiga packboxar eller dåliga packningar. All tjuvluft som tar sig in i en cylinder kommer att orsaka ett supermagert tillstånd, och du vet vad som händer då.
Det går knappt att ana hur många sätt det finns att förstöra en motor. Men innan du kastar in handduken ska du veta att det inte är så svårt att undvika en nypt kolv. Om du använder bra bränsle, rätt mängd kvalitetsolja, låter motorn bli varm, ställer in förgasaren rätt och inte gör godtyckliga ändringar i bestyckningen, samt ser till att fixa när det börjar skramla. Då kan du klara dig utan att någonsin behöva uppleva en låst motor.
Vad innebär det att en motor nyper?
Det kan som bäst beskrivas med att kolven vägrar att passa cylinderloppet längre. Till följd av det vi tidigare beskrivit; för mycket värme på fel plats vid fel tidpunkt, eller brist på smörjning.
Om motorn plötsligt går för tunt överhettas kolven och expanderar snabbare än cylindern. Detta får den att skrapa mot cylinderloppet. Om det skrapar tillräckligt hårt, nyper det. De flesta nyp stoppar aldrig motorn helt - du kan känna att den saktar ner (klämmer åt), och du trycker in kopplingen eller släpper på gasen, och motorn blöddrar lite och går sedan rent igen. Dessa milda nyp är inte alls lika skadliga som när motorn skär helt, men händer det bör du ändå plocka isär motorn för att se till att ringarna inte fastnat, eller att kolven inte har skavts hårt.
Vad är ett värmenyp?
Som namnet indikerar handlar det om för mycket värme. Vanligtvis beror det på att mopeden startar och körs hårt direkt innan motorn blivit varm. Cylindern hänger då inte med att vidgas i takt med den snabbt expanderande kolven.
Hur ser man varför det nöp?
Den bästa indikationen på vad som orsakade nypet är kolvens skick efteråt. Hur den fastnade i loppet ger en bra uppfattning om vad som fick den att fastna. Ofta kan man med lite vana direkt se på en kolv vad orsaken till nypet är, men för det otränade ögat ser många skadade kolvar likadana ut.
Följande är en grov uppdelning av typiska kolvskador och dess troliga orsak:
Nyp i ”fyra hörn”: Kolven har i detta fall skav på båda sidor av inlopps- och avgaskjolarna, men inte i mitten av kjolarna. Skador kan även bara dyka upp i tre "hörn". Vilket är en bra indikation på ett för tight cylinderlopp, eller kolv som blivit för varm. Det kan också orsakas av en helt ny kolv i ett slitet hål. När överhettning var orsaken kommer spår av värmen ofta synas som brända märken på kolvkronans undersida.
Kraftigt skav på både insug- och avgaskjolar, aluminium är skuret och skalat och kan fastna i cylinderloppet. Detta orsakas av för dålig smörjning. Du kan ha använt ren bensin, för lite olja i bränsleblandningen eller helt enkelt dålig olja. Håll dig till en bra tvåtaktsolja och blanda den enligt tillverkarens rekommendationer.
Även för mycket olja är dåligt då det ger en tunn luft- /bränsleblandning. Ju mer olja du har i desto mindre bensin blir det i blandningen. Kompensera därför allt för extra olja under inkörning genom att justera förgasaren ytterligare.
Skav endast på avgassidan: Mopeden går för magert, vilket kan orsakas av felbestyckad förgasare, igensatta munstycken eller tjuvluft. Det kan också orsakas av att du använder lågoktanbränsle när förgasaren är justerad för att gå på högre oktan. För tunn luft-/bränsleblandning kan ofta ge ett högt ringande ”pingigt” ljud när cylindern belastas. Om det pingar, stäng av mopeden och ta reda på varför det går magert. Om mopeden har onormalt hög tomgång som inte går ner har du tjuvluft någonstans. Fixa det!
Hål i kolvtopp: Detta är tekniskt sett inte ett nyp, eftersom det kan gå hål i kolven utan att den någonsin verkligen fastnar i cylinderloppet. Hålet orsakas av detonation, som ett resultat av för stor förtändning, ett tändstift som är för varmt eller för mycket kolbeläggning på topplock och kolv. Spår av detta kan även syna i förbränningskammaren och toppackningen. Byt ut skadade delar och kontrollera tändläget och värmetalet på stiftet. Rengör kolv och topplock från kolbeläggning mer regelbundet.
Trasiga kolvkjolar: Att kjolen på kolven får sprickor eller går helt sönder kan också hända utan ett kolvnyp och är ett klassiskt exempel på en helt slutkörd motor. Sliten kolv och kolvringar gör att glappet mellan kolv och cylinderlopp blir för stort så kolvens kjolar skramlar sönder.
Rasat lager i vevens storända: Om du lyfter cylindern och allt verkar se bra ut förutom att vevstaken inte rör sig har du ett rasat lager. Denna typ av låsning orsakas av främmande föremål i lagret, eller en luftläcka vid packbox, vanligtvis den på växellådssidan. För att åtgärda det måste du dela motorn och byta veven. Inget kul alls.
Vad ska jag göra när jag fått ett värmenyp?
Först behöver du hitta orsaken till nypet och åtgärda det. När det är åtgärdat och om det bara var ett lätt nyp med små skavmärken på kolven - kan du slipa ner skavmärkena med fint sandpapper, montera tillbaka kolven och köra på.
Har det nypt lite kraftigare på en ny cylinder kan du ibland med lite tur komma undan med ny kolv och kolvringar.
Har det skurit ordentligt med utsmetad aluminium och kolven ser ut att vara dragen bakom en lastbil? I dessa fall är det bara att byta hela cylinderkitet och även låta någon med koll kontrollera veven så den inte tagit skada. När du väl bytt alla delarna, gör då inte om samma misstag igen…
Var noga när du väljer olja och bensin till din tvåtaktare och se till att serva den regelbundet. Håll förgasare, bensintank och luftfilter rena. Var heller inte rädd för att lyfta topplocket ibland för att ta bort ev. yta med bränd kol. Tänk på att en värmenypt eller skuren kolv är både intressant och kul att undersöka och diskutera, men inte när den kommer från din moped.