När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Viarelli moped reservdelar
Här har vi samlat information om mopedtillverkaren Viarelli.
Twostroke lagerhåller och säljer mängder med reservdelar och trim till många mopeder och nedan kan du läsa lite information om några av alla produktkategorier.
Några av de populäraste modellerna från Viarelli är: Enzo, Forza, GT1, Matador, Monztro, Retro, Rivetto, Sprint, Vincero, Venice m.fl.
På startsidan hittar du modellväljaren, där du alltså väljer din mopedmodell innan du letar efter delar till din moped. På så sätt filtreras delar som inte passar bort ur shopen. Dock så visas även universella delar som alltså inte är modellanpassade.
Mopeder från Viarelli har funnits i många utföranden och modeller och har sålts under många år i Sverige.
I denna artikel har vi samlat allmän information om de 4-taktade modellerna som alltså använder samma motor och delar många andra delar med varandra.
GY6-motorn har även levererats i två olika grundvarianter. Dessa har beteckningarna 139 QMA och 139 QMB.
139 QMA-modeller använder 12" hjul.
139 QMB-modeller använder 10" hjul.
Detta innebär att variatorkåpan/blocken har olika längd och att drivremmen då också är olika långa på dessa motorer.
Se även denna guide gällande motorrenovering på modeller med GY6-motorn:
Delar vid motorrenovering (GY6)
Mopedavgassystem
Vid byte av avgassystem på 4-taktsmotorer uppnås inte samma effekter som på 2-taktsmotorer, eftersom de fungerar olika. För 4T-motorer är systemets enda funktion att leda bort avgaserna, medan ett 2T-system även måste ge korrekt mottryck och pulsationer för optimal funktion. Om en större cylinder monteras på en 4-taktsmotor kan det krävas ett system som snabbare leder bort avgaserna för att undvika att man bränner ventilerna och för att motorns effekt inte ska begränsas av att avgaserna inte kan ledas bort tillräckligt snabbt.
Vi har även guider gällande mopedavgassystem där många är tillämplningsbara för Viarelli:
Guider mopedavgassystem
Mopedcylinder
De kinesiska 4-taktarna upplevs ofta som ganska slöa och att de saknar en del effekt.
För att öka effekten i dessa motorer så måste man byta cylinder och vi har bland annat 63cc, 72cc och 89cc trimcylindrar.
Till nyare modeller med insprut har vi kit med ECU som är mappad för varje cylinder. Man kan alltså inte byta cylinder på en moped med insprut utan att ha en korrekt mappad ECU.
Att tänka på vid montering av trimcylinder är att det kräver mer av övrig setup och att korrekt justeringar och inställningar görs.
Vi har självklart även 50cc standardcylindrar att välja på om du bara vill ersätta din gamla slitna cylinder.
Vid köp av ny cylinder och topp måste man kontrollera så att det man köper passar med ens gamla topp/vipparmsbrygga då motorn har levererats med antingen 64 mm eller 69 mm ventiler. Eller så köper man helt enkelt till vipparmsbrygga som passar nya cylindern/toppen.
I länken nedan kan du läsa våra allmäna guider gällande mopedcylinder:
Guider mopedcylinder
Moped-CDI / Moped-ECU
När det gäller de kinesiska mopederna så görs det ändringar i elsystemen hela tiden som det inte finns någon information om. Det kan därför vara omständigt att hitta en CDI som passar och fungerar till just sin moped. CDI-boxarna finns i olika varianter med olika kontakter men skiljer sig även i mjukvaran på insidan. Man får alltså helt enkelt testa sig fram när det gäller byte av CDI.
Euro4-modeller med förgasare har levererats med "ECU" från Dellorto.
Nyare modeller från Viarelli använder insprut istället för förgasare och dessa bränslesystem har även levererats i olika utföranden beroende på tillverkare av ECU:n.
De olika varianterna på dessa är Motion, Rong Mao, Delphi och Continental.
Moped-CDI:er och moped-ECU:er levereras oftast med en varvtalsbegränsning från fabrik. Denna strypning gör alltså att man inte kan varva ut hela vägen och därmed begränsas topphastigheten.
Om du vill läsa om hur en moped-CDI fungerar så kan du göra det via länken nedan:
Så fungerar en moped CDI
Mopedvariator och mopedkoppling
Variatorn som sitter från fabrik på Viarelli är strypt och begränsar variatorns utväxling och därmed toppfarten som kan uppnås.
En variatorstrypning kan se på olika sätt. Det vanligaste på modeller med GY6-motorn är att det sitter en lös ring runt variatorhylsan, eller att denna ring är integrerad med själva hylsan som då måste bytas mot en slät hylsa.
Vi säljer variatorer till Viarelli som kan användas både då man vill trimma sin moped och om man bara vill ersätta originalet.
Se även våra guider gällande mopedvariator nedan:
Guider mopedvariator
Mopedförgasare
Mopedförgasare kommer i många olika utföranden och man kan använda olika förgasare på de allra flesta mopederna. Det man får kontrollera är att förgasaren har de anslutningar och funktioner man behöver och vill ha när man ska köpa en ny förgasare.
Men, när det gäller 4-taktade modeller så måste förgasaren också vara avsedd för 4-taktade motorer.
Exempel på dessa är CV, CVK och PDxxJ-förgasare.
Det är också viktigt att tänka på att förgasaren måste ställas in och bestyckas korrekt vid byte.
Vi säljer förgasare som kan ersätta en dålig originalförgasare samt trimförgasare.
Se våra allmäna guider gällande mopedförgasare nedan:
Guider mopedförgasare
Mopedkåpor
Till en del Viarelli-modeller har vi plastkåpor i form av lösa kåpor och kåpkitt. Utbudet på kåpor till dessa mopeder är dock begränsat och det vi har är det vi kan få tag på.
Att tänka på är att alla kåpor kan ha mindre märken och repor vid leverans. Detta är oundvikligt med tanke på transporten och tillverkningsprocessen som är avsedda att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt.
Mopedstyling
Många som kör moped vill gärna sätta sin egen prägel på mopeden och montera olika stylingdelar.
Vi erbjuder ett stort sortiment med mopedstyling som passar flertalet modeller från Viarelli. Många stylingdelar är också universella och inte modellanpassade.
Poplära stylingdelar är till exempel nudebar / styren, höjningssatser, dekaler, stylingnät, kåpor, bensinslangar, mopedhandtag, sadelöverdrag, baklampa och framlampa, LED-blinkers mm.
Nedan har vi några guider om mopedstyling:
Guider mopedstyling
Mopedtrim
Till många Viarelli-modeller finns det mycket trim att välja mellan.
Vanliga trimdelar att byta ut är cylinder, avgassystem, förgasare, variator och koppling, CDI mm.
Se våra allmäna guider om mopedtrim:
Guider mopedtrim
Det är mycket viktigt att man ser till så att förgasare, variator och koppling blir korrekt inställt när man trimmar. Detta för att allt ska vara optimerat för den nya effekten och effektkurvan.
Mopedmätare
På Viarelli kan man montera olika typer av hastighetsmätare. Till exempel så finns det flertalet universella mätare från Koso man kan montera. Dessa kräver dock egen inkoppling och att man ordnar med kontakter. De är alltså inte specifikt anpassade till just Viarelli eller någon annan specifik modell.
Till flera utföranden av Viarelli så har vi även originalmätarna om du bara behöver en ny sådan.
Se våra guider gällande några av de universella mopedmätarna från Koso:
Guider mopedmätare
Mopedservice
Precis som alla motordrivna fordon så måste så klart även din Viarelli få sig en service emellanåt.
Serviceprotokoll är inget vi har men vi har gjort allmänna guider om service på både scootermopeder och crossmopeder som kan hjälpa dig när du ska serva din moped:
Guider mopedservice