Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Yamaha (4T) E3 - Trimsetuper


I denna guide får ni information om hur ni trimmar er fyrtaktade (4T) Euro 3 moped från Yamaha, detta gäller modellerna Aerox, Giggle och Neos. Nedan ser ni vilka olika trimnivåer det finns att välja mellan beroende på vilken effekt- samt hastighetsökning ni söker.

 

Allmän information


Det finns ett antal strypningar originalmonterade på dessa fyrtaktsmopeder från Yamaha som omfattas av variatorskålen, ECU-boxen samt luftfilterslangen. Även avgassystemet begränsar det utgående avgasflödet med övriga strypningar borttagna.

 

Den elektroniska originalstrypningen som finns i ECU-boxen består inte av ett klassiskt varvtalsstopp som många ibland förväntar sig. Det är istället tändningen som stryper och minskar möjligheten till att kunna leverera en högre effekt när man nått ca 45km/h, detta för att ge en mjukare gång vid fullgas vid normal körning utan att uppleva en ryckig gång vid uppnådd maxhastighet.

 

Alla delar som inkluderats i dessa tester går att köpa hos oss på Twostroke och ni finner de under respektive nivå.

 

ECU (DIVISION)


ECU (Electronic Control Unit) är den enhet som styr ett flertalet funktionsområden i motorn från bränsleinsprutet, varvtalet, spjällhuset m.m. Ifall denna inte är optimalt inställd kommer fordonet inte gå bra eller överhuvudtaget. Detta är den mest komplexa komponenten till ett fordon då den måste programmeras efter en mängd parametrar så samtliga inblandade enheter får den bästa möjliga inställningen.


Vi har via vårat egna märke Division möjlighet till att ta fram både strypta och ostrypta ECU-boxar till de flesta mopedmodeller. Alla våra boxar testas och programmeras efter varje specifik moped och setup för att uppnå den mest optimerade effektkurvan utan riskera att motorn tar skada. Datan i dessa ECU-boxar är utvecklade och framtagna i Sverige.


Testerna utförs med hjälp av en dyno / bromsbänk där varje enskild ECU-box genomgår små justeringar och ändringar efter hundratals provkörningar till det absoluta tänkbara resultatet åstadkommits. Utifrån den slutgiltiga datan går det sedan att bland annat utläsa hur mycket mer effekt och varvtal den nya ECU-boxen ger gentemot original. Även topphastigheter för respektive setup går att utvinna ur detta även om det sedan kommer skilja sig beroende på förarvikt, kopplingsfjädrar, variatorvikter och andra faktorer.

 

Effektkurvor


Effektkurvorna nedan är proffesionellt framtagna där alla uppsättningar och kombinationer som anges har blivit testade upprepade gånger för att säkerställa slutresultatet. 

 

 

Original


I bilden ovan är effektkurvorna för alla fem trimnivåer, den kurvan som saknas är originalkurvan. En helt standard levererar ungefär maximalt 1,8 HK vid 6783 RPM. Efter detta begränsar tändningen och enda sättet att kringgå det är att byta ut ECU-boxen till en ostrypt.

 Trimnivå 1


Effekt vid 6759 RPM ca 2,8 hk, trimsetup
:
- ECU-box
- Variatorskål

I det första steget byter vi ut variatorskålen och ECU-boxen. En ostrypt variatorskål tillåter variatorvikterna att röra sig hela vägen tillskillnad från original som begränsar detta och därmed rörelsen som medför en minskad utväxling. Den ostrypta ECU-boxen möjliggör att motorn kan varva högre och därför ge en ökad effekt.

Nedan finner ni direktlänkar till trimdelarna i nivå 1.
ECU-box
Variatorskål

 

Trimnivå 2


Effekt vid 9793 RPM ca 3,1 hk, trimsetup:
- ECU-box
- Variatorskål
- Luftfilterslang

Hastighet:
- ca 64 km/h

En annan del som begränsar är luftfilterslangen som sitter monterad mellan spjällhuset och luftfilterburken. Denna begränsar luftflödet till motorn vilket resulterar i en minskad effekt. Den ska däremot endast kombineras med vår ostrypta ECU-box från Division, ifall ni inte byter ut ECU-boxen kommer en ostrypt luftfilterslang ge ett felaktigt flöde.

Nedan finner ni direktlänkar till trimdelarna i nivå 2.
ECU-box och luftfilterslang
Variatorskål

 

Trimnivå 3


Effekt vid 9108 RPM ca 3,5 hk, trimsetup:
- ECU-box
- Variatorskål
- Luftfilterslang
- Avgassystem

Hastighet:
- ca 74 km/h

 

Nästa originaldel som nu måste bytas ut är avgassystemet. Eftersom originalröret inte har tillräckligt stor innerdiameter klarar det inte av att forsla bort avgaserna tillräckligt effektivt. Även om det går att uppnå en ökad effekt med större cylinder bör avgassystemet ändå bytas ut för att undvika att ventilerna bränns.

Nedan finner ni direktlänk till ett färdigt trimkit för nivå 3.
TS Trimkit - Yamaha 4T E3

 

Trimnivå 4


Effekt vid 8995 RPM ca 4,6 hk, trimsetup
- ECU-box
- Variatorskål
- Luftfilterslang
- Avgassystem
- Cylinder 60cc


På denna nivå byter vi ut originalcylindern och uppgraderar den till en 60cc från Naraku. Ökningen är markant jämfört med tidigare niåver, effekten är avsevärt bättre genom hela registret på alla varvtal.


Nedan finner ni direktlänk till ett färdigt trimkit för nivå 4.
TS Trimkit (Sport) 60cc - Yamaha 4T E3

 

Trimnivå 5


Effekt vid 8654 RPM ca 5,1 hk, timsetup:
- ECU-box
- Variatorskål
- Luftfilterslang
- Avgassystem
- Cylinder 66cc


Eftersom det ger en rejäl effektökning med större kubik har vi även valt att ta med en 66cc cylinder från Polini. Med samtliga delar monterade som ingår i detta trimkit uppnås ca 5,1 hästkrafter, detta ger en ökning på runt 3,3 hästkrafter gentemot en originalmoped.

 

Nedan finner ni direktlänk till ett färdigt trimkit för nivå 5.
TS Trimkit (66cc) - Yamaha 4T E3

 

 

Källa: Turbogaraget i samarbete med Twostroke