När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Yamaha (4T) E4 - Trimsetuper
I denna guide får ni information om hur ni trimmar er fyrtaktade (4T) Euro 4 moped från Yamaha, detta gäller modellerna Aerox och Neos. Nedan ser ni vilka olika trimnivåer det finns att välja mellan beroende på vilken effekt- samt hastighetsökning ni söker.
Allmän information
Det finns ett antal strypningar originalmonterade på dessa fyrtaktsmopeder från Yamaha som omfattas av variatorskålen, ECU-boxen samt luftfilterslangen. Även avgassystemet begränsar det utgående avgasflödet med övriga strypningar borttagna.
Den elektroniska originalstrypningen som finns i ECU-boxen består inte av ett klassiskt varvtalsstopp som många ibland förväntar sig. Det är istället tändningen som stryper och minskar möjligheten till att kunna leverera en högre effekt när man nått ca 45km/h, detta för att ge en mjukare gång vid fullgas vid normal körning utan att uppleva en ryckig gång vid uppnådd maxhastighet.
Alla delar som inkluderats i dessa tester går att köpa hos oss på Twostroke och ni finner de under respektive nivå.
ECU (Division)
ECU (Electronic Control Unit) är den enhet som styr ett flertalet funktionsområden i motorn från bränsleinsprutet, varvtalet, spjällhuset m.m. Ifall denna inte är optimalt inställd kommer fordonet inte gå bra eller överhuvudtaget. Detta är den mest komplexa komponenten till ett fordon då den måste programmeras efter en mängd parametrar så samtliga inblandade enheter får den bästa möjliga inställningen.
Vi har via vårat egna märke Division möjlighet till att ta fram både strypta och ostrypta ECU-boxar till de flesta mopedmodeller. Alla våra boxar testas och programmeras efter varje specifik moped och setup för att uppnå den mest optimerade effektkurvan utan riskera att motorn tar skada. Datan i dessa ECU-boxar är utvecklade och framtagna i Sverige.
Testerna utförs med hjälp av en dyno / bromsbänk där varje enskild ECU-box genomgår små justeringar och ändringar efter hundratals provkörningar till det absoluta tänkbara resultatet åstadkommits. Utifrån den slutgiltiga datan går det sedan att bland annat utläsa hur mycket mer effekt och varvtal den nya ECU-boxen ger gentemot original. Även topphastigheter för respektive setup går att utvinna ur detta även om det sedan kommer skilja sig beroende på förarvikt, kopplingsfjädrar, variatorvikter och andra faktorer.
Effektkurvor
Effektkurvorna nedan är proffesionellt framtagna där alla uppsättningar och kombinationer som anges har blivit testade upprepade gånger för att säkerställa slutresultatet.
Original
Effekt vid 6783 RPM ca 1,8 hk.
En helt standardmoped i originalutförande levererar ungefär maximalt 1,8 HK vid 6783 RPM. Efter detta begränsar tändningen i kombination med de andra strypningarna och enda sättet att kringgå det är att byta ut ECU-boxen till en ostrypt.
Trimnivå 1
Effekt vid 9668 RPM ca 3,6 hk, trimsetup:
- ECU-box
- Variatorskål
- Luftfilterslang
- Avgassystem
Denna setup avser alltså en ostrypt ECU-box, variatorskål, luftfilterslang och avgassystem. Luftfilterslangen som är placerad mellan spjällhuset och luftfilterburken behöver bytas ut till en med större innerdiameter som i annat fall begränsar luftflödet till motorn. Den måste däremot alltid kombineras med våra ostrypta ECU-box från Division, i annat fall kommer ni endast få ett felaktigt luftflöde.
Även originalavgassystemet har en för liten inre diameter som vid trimning inte lyckas forsla bort avgaserna tillräckligt effektivt. Även om det går att uppnå en ökad effekt med större cylinder bör avgassystemet ändå bytas ut för att undvika att ventilerna bränns.
Nedan finner ni direktlänk till ett färdigt trimkit för nivå 1.
Trimnivå 2
Effekt vid 7630 RPM ca 4,9 hk, trimsetup:
- ECU-box
- Variatorskål
- Luftfilterslang
- Avgassystem
- Cylinder 66cc (Polini)
Nästa steg är att uppgradera cylindern, i detta fall gäller det en 66 cc cylinder från Polini. Detta ger en stor effektskillnad genom hela registret. Med detta trimkit ökar ni alltså 3,1 hästkrafter jämfört med originalsetup. Förutom en högre effekt i motorn uppnår ni dessutom hastigheter över 80 km/h beroende på förarvikt och andra inställningar i drivlinan.
Nedan finner ni direktlänk till ett färdigt trimkit för nivå 2.
TS Trimkitt - Yamaha 4T E4 - (Polini 66cc)
Källa: Turbogaraget i samarbete med Twostroke