När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Yamaha Neos moped reservdelar
Här har vi samlat information om den populära mopedmodellen Yamaha Neo's.
Twostroke lagerhåller och säljer mängder med reservdelar och trim till många mopeder och nedan kan du läsa lite information om några av alla produktkategorier.
På startsidan hittar du modellväljaren, där du alltså väljer din mopedmodell innan du letar efter delar till din moped. På så sätt filtreras delar som inte passar bort ur shopen. Dock så visas även universella delar som alltså inte är modellanpassade.
Yamaha Neos tillverkades under många år och finns i flera olika utföranden. Bland annat finns den som både 2-takt och 4-takt. Den tvåtaktade använder den liggande Minarellimotorn och fyrtaktaren använder Yamahas egna motor. Neo's 2T har endast tillverkats med den luftkylda motorn.
Den tvåtaktade modellen finns flera versioner med olika tändningar, kåpor mm.
Den största uppdateringen skedde 2012 då mopeden bland annat fick nya kåpor och en helt ny design, även om den fortfarande var lik den äldre utgåvan.
Den fyrtaktade modellen började produceras 2009 och tillverkades fram till 2018. Denna motor sitter på flera modeller från Yamaha och använder insprut och ECU istället för förgasare och CDI.
Se även denna guide som listar några vanliga delar som byts vid motorrenovering:
Motorrenovering (Minarelli Horisontell)
Mopedavgassystem
På Yamaha Neos 2T, precis som på de flesta 2-taktade mopedmodellerna så brukar man vid trimning byta avgasystemet. Hos oss kan du välja mellan många trimavgassystem som passar till olika setuper.
Vi säljer även system som kan ersätta originalet.
När det gäller 4-taktade motorer så får man inte riktigt samma resultat av att byta avgassystem som på en tvåtaktare. Detta eftersom avgasystemen inte arbetar på samma sätt. På 4T är den enda uppgifter systemet har att forsla ut avgaserna medan ett 2T-system ska ge rätt mottryck och pulser för att fungera optimalt. Däremot i de fall man monterat en större cylinder på en 4-taktad motor så kan systemet behöva kunna försla ut avgaserna snabbare då ett underdimensionerat system kan bränna ventilerna i toppen samt begränsa effekten.
Vi har även många guider gällande mopedavgassystem där många är tillämplningsbara för Yamaha Neos:
Guider mopedavgassystem
Mopedcylinder
Till Yamaha Neo's 2T finns det många alternativ på både trimcylinder och eftermarknadscylindrar som kan ersätta originalcylindern, allt från 50cc standard/original till 70cc och 80cc trimcylindrar.
Att tänka på vid montering av trimcylinder är att det kräver mer av övrig setup och att korrekt justeringar och inställningar görs.
Även till Neos 4T har vi både ersättningscylindrar och trimcylindrar.
Eftersom den 4-taktade modellen har insprut så kan man inte enbart byta cylindern till en trimcylinder utan då måste också ECU:n bytas för att bränsleblandningen inte ska bli för tunn.
I länken nedan kan du läsa våra allmäna guider gällande mopedcylinder:
Guider mopedcylinder
Moped-CDI / Moped-ECU
Neo's 2T använder CDI och dessa finns i olika varianter beroende på årsmodell. Vi har alternativ för både strypt moped-CDI och ostrypt moped-CDI.
Neo's 4T har insprut och därmed också ECU. Vi har original ECU och ostrypt ECU till modeller före 2018 och ostrypta alternativ till modeller från 2018 och senare.
Moped-CDI:er och moped-ECU:er levereras oftast med en varvtalsbegränsning från fabrik. Denna strypning gör alltså att man inte kan varva ut hela vägen och därmed begränsas topphastigheten.
Om du vill läsa om hur en moped-CDI fungerar så kan du göra det via länken nedan:
Så fungerar en moped CDI
Mopedvariator och mopedkoppling
Variatorn som sitter från fabrik på Yamaha Neos är strypt och begränsar variatorns utväxling och därmed toppfarten som kan uppnås.
På den 2-taktade modellen kommer strypningen i form av en ring som sitter utanpå variatorhylsan.
På den 4-taktade modellen är strypningen integrerad i variatorns konstruktion.
Vi säljer variatorer till Yamaha Neo's som kan användas både då man vill trimma sin moped och om man bara vill ersätta originalet.
Se även våra guider gällande mopedvariator nedan:
Guider mopedvariator
Mopedförgasare
Mopedförgasare kommer i många olika utföranden och man kan använda olika förgasare på de allra flesta mopederna. Det man får kontrollera är att förgasaren har de anslutningar och funktioner man behöver och vill ha när man ska köpa en ny förgasare.
När man byter förgasare så måste man själv se til så att den blir korrekt bestyckad och inställd så att den ger rätt bränsleblandning till just sin motor och setup.
Vi säljer förgasare som kan ersätta en dålig originalförgasare samt trimförgasare.
Se våra allmäna guider gällande mopedförgasare nedan:
Guider mopedförgasare
Mopedkåpor
Som nämnt ovan i denna artikel så uppdaterades plastkåporna till Yamaha Neos år 2012.
Kåporna till den nyare modellen passar inte till den äldre, och inte tvärt om.
Vi har både originalkåpor och stylingkåpor, eftermarknadskåpor och kåpkitt till Yamaha Neo's, både den gamla och den nya versionen.
Alla plastkåpor, både original och eftermarknadskåpor kan ha mindre märken och repor vid leverans.
Detta är oundvikligt eftersom producenterna måste hålla kostnaderna så låga som möjligt så att priset till dig som kund också är vettigt.
Mopedstyling
Många som kör moped vill gärna sätta sin egen prägel på mopeden och montera olika stylingdelar.
Vi erbjuder ett stort sortiment med mopedstyling som passar Yamaha Neos. Många stylingdelar är också universella och inte modellanpassade.
Poplära stylingdelar är till exempel nudebar / styren, höjningssatser, dekaler, stylingnät, kåpor, bensinslangar, mopedhandtag, sadelöverdrag, baklampa och framlampa, LED-blinkers mm.
Nedan har vi några guider om mopedstyling:
Guider mopedstyling
Mopedtrim
Till den 2-taktade Yamaha Neo's finns det en uppsjö av mopedtrim.
Vanliga trimdelar att byta ut är cylinder, avgassystem, förgasare, variator och koppling, CDI, membran, insug mm.
Eftersom den 4-taktade modellen har insprut så har vi satt ihop trimkit till dessa som levereras med allt som behövs för att det ska fungera optimalt, men programmerade ECU:er osv.
Se våra allmäna guider om mopedtrim:
Guider mopedtrim
Mopedmätare
På Yamaha Neos kan man montera olika typer av hastighetsmätare. Till exempel om man har bytt till "nudebar" så finns det flertalet universella mätare från Koso man kan montera. Dessa kräver dock egen inkoppling och att man ordnar med kontakter. De är alltså inte specifikt anpassade till just Yamaha Neo's.
Se våra guider gällande några av de universella mopedmätarna från Koso:
Guider mopedmätare
Mopedservice
Precis som alla motordrivna fordon så måste så klart även din Yamaha Neos få sig en service emellanåt.
Serviceprotokoll är inget vi har men vi har gjort allmänna guider om service på både scootermopeder och crossmopeder som kan hjälpa dig när du ska serva din moped:
Guider mopedservice